Forretningsværdi og partnerskaber kommer før teknologien
Hvordan kan vi bidrage til at nedsætte verdens samlede CO2-aftryk? For virksomheden Atea er kunstig intelligens en uundgåelig del af svaret. De samarbejder med startups med gode teknologiløsninger og virksomheder, kommuner og organisationer, som ønsker at tage action og reducere klimaaftrykket.
Techvirksomheden Atea udvikler systemer med kunstig intelligens, der bl.a. kan forbedre ressourceforbruget hos virksomheder.
Når du hører det, forestiller du dig sikkert, at det starter med teknologi-genier, der sidder og roder i data og kodning, indtil de finder en løsning, der har potentiale.
Men sådan starter det langt fra. For Atea ligger første step et helt andet sted. De inviterer en række forskellige virksomheder, kommuner og organisationer ind til workshops for at afkode deres behov. Helt lavpraktisk med post-it-sedler som værktøj. For når den enkelte virksomhed skal nedsætte sit CO2-forbrug, hvad giver det så mening at skrue på hos lige netop dem?
Nu forestiller du dig måske forskellige virksomhedsledere, der tager deres CSR-rapporter i hånden og leder efter behovet her. Men det er heller ikke den rette tilgang.
– Det er ikke rapporter og strategier fra topledelsen, der innoverer. Det starter i driften. Der er en tendens til, at ledelser låser sig fast på en bestemt teknologi, de gerne vil afprøve.
Vores fokus er først at afdække virksomhedens behov og se, hvor det giver mening at holde øje med forbruget og reducere klimaftrykket, forklarer Malene Østergaard Sørensen, der er Vice President i Atea.
Startups spiller afgørende rolle
Som Malene beskriver det, med et glimt i øjet, udvikler Atea ikke selv dimser, men samarbejder med startups, som skaber løsninger, der netop passer ind i visionen om at hjælpe med at løse klimaudfordringerne. Et eksempel på det er Aquardio, der ligesom Atea holder til i AI Innovation House. De har udviklet en teknologi, som kan aflæse vandmængden fra bruseren, vandhanen eller vand, der løber fra toilettet. Ved at blive opmærksom på sine vandvaner bliver det nærmere at reducere forbruget. Det er en af de mange muligheder, Atea har koblet op i deres samlede systemer.
– Vi har i samarbejde med AI Innovation House skabt en innovationslegeplads, hvor vi inviterer startups og iværksættere ind og tester forskellige løsninger, fortæller Malene Østergaard Sørensen.
Partnerskaber kan flytte markedet
Ateas teknologier kan også bruges til at afdække kundebehov i retail- og detailbranchen eller afhjælpe udfordringen med manglen på varme hænder i plejesektoren. Men uanset kundens behov, er klimaet altid på dagsordenen i Ateas arbejde.
Vi har 30.000 danske kunder og føler derfor et stort ansvar for at flytte dem i en bæredygtig retning.
– Det fede er, at vi kan måle, hvor meget CO2, vi hjælper dem med at reducere og altså helt konkret kan se en forbedring, siger Malene Østergaard Sørensen og tilføjer:
– Men skal vi flytte markedet på sigt, skal vi lave flere partnerskaber på tværs af IT-virksomheder. De store virksomheder har hver deres løsning. Her skal vi være bedre til at tænke det sammen for at udnytte det store potentiale, kunstig intelligens har på at afhjælpe klimaproblematikken.
IoT i AI Innovation House
AI Innovation House vil gerne blive klogere på huset og de mennesker, der kommer og går hver dag. Derfor har de fået hjælp af ATEA til at opsætte sensorer ved indgangen og i mødelokaler, som registrerer antallet af mennesker, hvornår der er flest og lignende.
Det hele bliver vist på en samlet dataplatform. På den måde kan man bl.a. afdække, hvornår der er mest behov for nogen i receptionen, og om antallet og placeringen af mødelokaler lever op til behovene. Derudover er der også sensorer på toiletterne til at afdække vandforbruget.
Teknologien kaldes IoT (Internet of Things), som går ud på at forbinde fysiske ting til internettet, så de kan overvåges og styres digitalt. Atea har stor fokus på, at oplysninger ikke kan udnyttes. Derfor overvåger platformen ikke identificerbare træk hos personerne i huset, og det er kun AI Innovation House, der har adgang til teknologien.
Vidste du, at… 30 % af CO2-udledningen i virksomheder kommer fra de bygninger og faciliteter, medarbejderne har deres gang i?