“Personligt drømmer jeg om revolution”

Som del af AI Innovation House nyder SmartLearning at være tæt på det nyeste inden for kunstig intelligens. Snart integrerer de ChatGPT i deres onlineundervisning, så erhvervslivet bliver mestre i at bruge den intelligente tekstsamurai. Drømmen er at revolutionere undervisningen i Danmark.

Du går ind ad døren til det velkendte gråbrune rum, hvor en lugt af sved og tør ost hænger i luften. Forrest basker lokalets menneskelige midtpunkt, og på tavlen er algebraiske udtryk kridtet op. Du sætter dig og finder dit gule notehæfte frem. Fordi nu skal du lære noget. I Danmark piller vi helst ikke ved måden at undervise på, og det beskrevne scenarie kan du ganske sikkert genkende fra dine mange år i skole. Men den klassiske undervisning bør tages op til revision. Når vi kan mødes online i arbitrære grupper, har klasselokalet ikke længere samme berettigelse, mener Tue Bjerl Nielsen, adm. direktør i SmartLearning.

– Jeg har en personlig drøm om revolution. Med så kraftfulde redskaber som ChatGPT er al viden frit tilgængelig, og de studerende kan få indsigt i alle mulige emner på et øjeblik.

Det er ikke længere underviserens ansvar at formidle viden, men at vejlede de studerende i at bruge deres viden til at skabe resultater og forandre verden, siger Tue Bjerl Nielsen, adm. direktør i SmartLearning

Farvel, kridtstøv! Hello, ChatGPT!

Vi har alle kæmpet for at lære bøger udenad og holde dem i korttidshukommelsen indtil eksamen for så at glemme det hele igen. Heldigvis har vi fået internettet, kunstig intelligens og andet digitalt grej til at hjælpe os, når vi har brug for at få nye kompetencer og blive bedre til vores arbejde.

Derfor er rådgivning i brug af kunstig intelligens en fast del af undervisningen hos Smart- Learning, som udvikler online læringsuniverser og vil forny den klassiske læring. De seneste måneder har de arbejdet på en integration til deres platform, der giver de studerende mulighed for at bruge ChatGPT til læsning og opgaver.

– Vi skal træne fremtidens vidensarbejder iat bruge de stærkeste værktøjer, erhvervslivet vil møde i mange år. Det er relevant for stort set alle faggrupper at bruge ChatGPT til at få overblik over tekster og trække essensen ud af store mængder indhold.

Inden længe kan den studerende bruge ChatGPT til sparring før en opgave, bede om opsummering af en artikel, få listet hovedargumenter op mod modargumenter eller få serveret læringstekstens vigtigste pointer.

Læringen går ud på at faktatjekke robottens resultater og øve sig i at tilpasse dens svar til virksomhedens kontekst. For Tue er viden ikke så interessant i sig selv, men det må evnen til at omsætte den til resultater siges at være.

– De studerende skal lære at transformere svaret fra ChatGPT til noget, man kan stole på, og som man kan bruge i den lokale kontekst i virksomheden. Prototypen er netop færdigudviklet, og integrationen bliver udrullet i løbet af efteråret. Universitetssektoren i Holland og to britiske topuniversiteter har allerede udvist interesse. Emnet har optaget mig dag og nat, så jeg er meget glad.

Hvad robotter ved om meningen med livet

SmartLearning er ejet af Danmarks otte erhvervsakademier, og er sat i verden for at udvikle og udforske digital undervisning til erhvervslivet.

For mere end 20 år siden brugte de teknologi til at skabe de første efter- og videreuddannelser med læringselementer, der kan tilgås når som helst. Med hovedkontor i København og mange virtuelt ansatte, er medarbejderne at finde på fly-in-pladser i AI Innovation House. Et netværk af virksomheder, der også har interesse for kunstig intelligens, er fulgt med.

– Det er rart at møde mennesker, der arbejder i det område, hvor vi så gerne vil gøre en forskel. Vi får input, gør os erfaringer og opnår viden, som vi deler med erhvervsakademierne. Drømmescenariet er at flytte uddannelserne ud i erhvervslivet, så folk løser daglige opgaver som led i deres uddannelser. Uddannelse skal ikke foregå i en boble – men have indflydelse på dagligdagen lige nu og her.

Det er efterhånden længe siden, den første interesse for kunstig intelligens viste sig hos Smartlearning, og for fem år siden besluttede ejerkredsen, at de skulle være ressourcecenter for digitalisering af undervisning og læring. Tue Bjerl Nielsen tror fortsat på potentialet, som han spår at blive endnu større.

– Kunstig intelligens vil gå sin sejrsgang, og kommer til at ændre erhvervslivet radikalt. Vi har i mange år haft en kraftig interesse for netop AI, og det er tydeligt for os, at det vil assistere flere og flere erhverv i fremtiden. Blandt andet derfor fletter vi fagspecifik information om kunstig intelligens ind i undervisningen på alle uddannelser.

Kunstig intelligens som naturligt habitat

SmartLearning har været en del af DANDY Business Park siden start, og er partnere i Triple Helix-konstruktionen. De deltager desuden i Advisory Board hos AI Innovation House samt i arrangementer og studieture. Smart-Learning har flere projekter i støbeskeen, og 2. maj 2024 afholdes deres årlige konference om digitalisering af undervisning i AI Innovation House.

Efter at være stødt på receptionens robot Pepper som det første flere morgener i streg, blev Tue så begejstret, at han beskrev Pepper for sin IT-ven. Snakken gik, og inden for få dage havde de koblet ChatGPT på den IT-kyndiges egen robot derhjemme. Robotten kunne nu fortælle mere om verden, end den selv troede var muligt.

– Det er sådan nogle små input i hverdagen, der gør, at AI Innovation House bidrager lige der, hvor vi gerne vil have det. Med brug af robotter og AI-tjenester viser huset vejen for digitalisering, så vi kan følge med og blive inspireret til at tænke i nye baner uden selv at skulle investere.

Vi har spurgt ChatGPT:

Hvordan kan man bruge AI på jobbet?

Med de rette redskaber og træning kan kunstig intelligens (AI) spare dig tid, forbedre arbejdsprocesser og assistere i enhver af virksomhedens afdelinger. Her er nogle eksempler:

Marketing:
AI kan analysere kundedata for at forudsige tendenser og give forslag til målrettet markedsføring.

HR:
AI kan hjælpe HR med at træffe beslutninger ved at screene ansøgninger og analysere jobsøgerens færdigheder og arbejdsstil.

Kundeservice:
Chatbots kan hjælpe kunder og besvare almindelige spørgsmål døgnet rundt.

Salg:
AI kan hjælpe med at identificere potentielle kunder og forudsige købsvaner.

Finans:
AI kan analysere økonomidata og give forudsigelser om økonomiske resultater.

Kommunikation:
AI kan overvåge brandet på sociale medier og analysere data for at give indsigt i målgruppens opfattelse af virksomheden.

Kilde: ChatGPT