Plantebaserede fødevarer: Smagen står i vejen for det store gennembrud

Danske fødevarevirksomheder smagstester for lidt og forkert, når det gælder udviklingen af plantebaserede fødevarer. Ny undersøgelse viser, at selv produkter, som forbrugerne i udgangspunktet godt kan lide, bliver fravalgt ved butikshylden

Hvis forbrugeren skal putte et plantebaseret produkt i indkøbskurven, så har det afgørende betydning, at det smager bedre end den animalske liter mælk eller pakken med burgerbøffer, som man plejer at købe. Det viser en undersøgelse, hvor mere end 800 forbrugere har smagt og vurderet plantebaserede produkter.

‘Det er ikke nyt, at smagen har en stor betydning. Det, der har overrasket os er, hvor meget sammenligningen med et animalsk produkt betyder for vurderingen af det plantebaserede,‘ siger Benjamin Heco, der som leder af analysefirmaet Heco et al har stået i spidsen for undersøgelsen, der er udført for udviklingsprojektet Turbo Plant som Industriens Fond har søsat og investeret mere end 25 mio. kr i.

Han understreger, at tilvalget af et plantebaseret produkt i de fleste tilfælde omfatter fravalget af et sammenligneligt animalsk alternativ. Men selv når forbrugerne som udgangspunkt synes godt om smagen, så vurderes de plantebaserede produkter ca. en tredjedel lavere, når de sammenlignes med et animalsk produkt.

Det er en størrelsesorden, der har stor betydning for, hvordan et produkt klarer sig på hylden – eller rettere ikke klarer sig. siger Benjamin Heco.

Han er overbevist om, at der er kommet for mange plantebaserede produkter på markedet, som ikke kan stå for den sammenligning, og at det er årsagen til, at omsætningen i kategorien skuffer.

Jeg håber, at undersøgelsen kan hjælpe danske fødevarevirksomheder med at fokusere på produktudviklingen af planteprodukter, så de leverer på de parametre, der har betydning for kunderne,’ siger Benjamin Heco.

Skal sikre relevante, bæredygtige løsninger fra danske virksomheder

Det håb deler Gyda Bay, der som COO i Innovation Hub FOOD er lead partner i projektet Turbo Plant, der har bestilt undersøgelsen for bedre at kunne hjælpe danske fødevarevirksomheder med at udvikle og afsætte flere plantebaserede og planterige produkter.

Det går for langsomt med at omstille kosten i den vestlige verden i forhold til at nå klimamålene. Det er helt oplagt, at der er brug for gode fødevareprodukter, der gør det nemmere at spise planterigt i hverdagen,’ siger hun.

‘Hvis ikke danske fødevarevirksomheder er de bedste i verden til at skabe de løsninger, så mister vores fødevareerhverv på længere sigt positionen som ledere på et globalt marked, der kommer til at stille højere og højere bæredygtighedskrav. Nu står vi med en viden, som kan være med til at forklare, hvorfor salgstallene for plantebaserede produkter ikke matcher de undersøgelser, der siger, at forbrugerne gerne vil spise mindre kød. Det betyder, at vi kan hjælpe danske fødevarevirksomheder med at sætte ind, hvor der er brug for det’.

Hos Industriens Fond glæder man sig over den nye viden, der skal bidrage til en mere klimavenlig fødevareforsyning og sikre, at dansk produktion er på forkant med relevante løsninger til verdensmarkedet.

Efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer vil fortsætte med at vokse, men som testen viser, er smagen et vigtigt parameter, som producerne er nødt til at arbejde mere med. Der ligger et kæmpe forretningsmæssigt potentiale og venter på de producenter, der formår at skabe plantebaserede produkter, som forbrugernes smagsløg synes bedre om end de animalske alternativer. Der er stadig et stykke vej dertil, og det er også baggrunden for, at vi har søsat Turbo Plant projektet, som skal hjælpe producenterne med at få de plantebaserede produkter ud på hylderne i supermarkedet og ned i indkøbskurven‘, siger projektleder i Industriens Fond, Brian Christensen

FAKTA:

Undersøgelsen er gennemført i efteråret 2023 med i alt 820 respondenter

Respondenterne testede plantebaserede fødevarer i kategorierne havredrik, plantebøf, færdigret og konfekture

Turbo Plant er et kommercielt udviklingsprojekt, der tilbyder hjælp til produktudvikling, forretningsudvikling og afsætning af plantebaserede eller planterige fødevareprodukter

Målgruppen er danske fødevarevirksomheder

Turbo Plant har sekretariat i Dandy Business Park – Innovation Hub FOOD i Vejle


Industriens Fond arbejder for at fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne til gavn for Danmark i et bredere perspektiv.