Som madentusiast er det rart at have kunstnerisk frihed

Frihed under ansvar, bæredygtig business og højt humør præger hverdagen i køkkenet i Food Innovation House, hvor Alex Henriksen Damgaard styrer 14-dages planer, økonomi og snittearbejde i en skønsom blanding, efter at han 1. marts overtog rollen som køkkenchef.
Hvad fik dig til at søge jobbet?

Jeg kan godt lide at have mange bolde i luften, og der er ikke mange dage, der er ens her. Det gør, at man holder sig selv skarp. Selv om det er kantine, er der ikke noget, der bliver trukket ned over hovedet på os. Tværtimod bliver der lyttet til os.

Hvordan planlægger I, hvad der skal serveres til frokost?
Vi lægger 14-dages planer. Vi har en aftale med parken om, at der skal være en blandet salat, fem salater, en varm ret, tre slags pålæg og sødt en gang om ugen – men ellers er det meget frit. Vi prøver at variere det, så der er et af hvert dyr ugentligt og så en vegetardag. Vi er 10 ansatte i køkkenerne og derudover et par hjælpere. Vi leverer til alle otte huse og to buffeter ude i Nordhuset. Al mad skal være klar klokken 10, hvor vores chauffører kører ud med maden.

Hvordan er en god hverdag for dig?

Vi, der er i køkkenerne, vil gerne kunne udfolde os. Vi arbejder med frihed under ansvar. Som madentusiast er det rart at have sin kunstneriske frihed. Den tilgang betyder også, at det er nemmere at holde på sine medarbejdere. Vi er gode til at inspirere hinanden. Vi har blandt andet en app, hvor vi deler madbilleder i vores koncern og derigennem bliver inspireret.
Vi har desuden et månedsmøde, hvor vitaler om, hvad der er gået godt eller skidt, og hvad der var en kæmpe succes. Derudover har vi kvartalsudflugter, hvor vi dyrker sammenholdet og bliver inspireret.

Alex Henriksen Damgaard

– 28 år
– Bor i Skærup
– Startede for to år siden som souschef hos SERWIZ – virksomheden, der har kantinedriften i parken
– Overtog 1. marts rollen som køkkenchef
– Har tidligere været køkkenchef i Din Madpartner og før det arbejdet på en række hoteller

Hvad er god forplejning ifølge dig?

God forplejning er at levere de produkter, som kunderne har bedt om til de specifikke begivenheder – og at have en god dialog med kunderne, inden de bestiller forplejning.
Vi har et godt samarbejde med eventmanager Sara, som taler med kunderne om, hvad de ønsker. Generelt har vi et godt sammenhold med receptionisterne i husene, som videregiver informationer begge veje.

– Der er ikke noget, der bliver trukket ned over hovedet på os. Tværtimod, bliver der lyttet til os.

Alex Henriksen Damgaard

Hvad er særligt for parken?

Højt humør og højlydt på den gode måde. Vi synger med og snakker med alle.
Det er en fed måde at levere mad på, fordi der er kontant afregning hver dag. Vi skal nok få det at vide, hvis folk ikke synes, maden er god. Hvis man bare leverer mad ude, og så ikke får feedback, tror jeg, at man misser en del. Her kan du fokusere på at løse det, hvis der er nogen problemer.
Der er tit folk i husene, som medbringer gæster udefra, og man kan se på gæsterne, at de synes, maden er lidt bedre end det, de plejer at få, og det er jeg glad for.

Hvad drømmer du om?

Jeg drømmer om at udvide vores mødeforplejning – for eksempel en ’grab & go’-løsning, hvis man ikke har tilmeldt sig buffet. Og at levere nemmere løsninger til folk på farten.
En gang om måneden kunne jeg godt tænke mig at levere portionsanrettet mad i stedet for buffet, for at der sker noget lidt andet. Jeg vil gerne forbedre det hele lidt henad vejen.

Derudover drømmer jeg om et koncept som for eksempel ’Fredagstapas for 2’. Det skal være mad, som folk kan bestille og tage med hjem om fredagen eventuelt med en sød ting til. Det kræver dog, at vi finder et godt emballagevalg, som kan gøre, at det miljømæssigt også er i orden.
Valget er faldet på tapas, fordi det er vigtigt for mig, at folk får den madoplevelse, som jeg gerne vil give dem, og madoplevelsen kan man netop styre med tapas.

Hverdagen

– Møder som regel ind klokken 7
– Morgenmøde klokken 8 – 8.30
– Tilbereder mad i køkkenet frem til klokken 10, hvor maden køres ud i husene
– Forberedelse til næste dag
– Varebestilling og økonomi
– Fælles afrunding fem minutter før fyraften
– Fri klokken 15